осигуровки

Самоосигуряващи се лица 2026

Поделитесь этим постом:

Обязанность самострахованных лиц по страхованию возникает со дня начала или возобновления трудовой деятельности и продолжается до ее перерыва или прекращения. При начале, прерывании, возобновлении или прекращении какой-либо трудовой деятельности самострахованное лицо в течение 7 дней с момента возникновения обстоятельств подает в компетентное территориальное управление НРА заявление по форме, утвержденной исполнительным директором НРА. . Если самострахованное лицо не подает в 7-дневный срок с момента начала и возобновления работы заявление о выборе вида страхования, оно подлежит страхованию только на случай инвалидности вследствие общего заболевания, старости и смерти - только на случай инвалидности по причине общего заболевания. Фонд «Пенсионный».

Kik.Info - Путеводитель по страхованию и налогам

Самострахованными являются художники, переводчики, писатели, композиторы, моряки, владельцы и партнеры коммерческих компаний, юристы, работающие пенсионеры и другие. Осигурителните вноски за самоосигуряващите се лица за 2026 г. са:

 - Для родившихся до 01.01.1960 года, для фонда "Пенсии" - 19,8 1ТП3Т, для фонда "ОЗМ" - 3,5 1ТП3Т, Медицинского страхования - 8 1ТП3Т = 31,3 1ТП3Т всего

 - Для родившихся после 31.12.1959, для фонда "Пенсии" - 14,8 1ТП3Т, для фонда "ОЗМ" - 3,5 1ТП3Т, Медицинского страхования - 8 1ТП3Т и социального обеспечения (только УПФ, без НПФ) - 5 1ТП3Т. = 31,3 % всего

  • Минимален осигурителен доход за самоосигуряващи се лица: 620.20 евро (от 1 август 2026 г., преди това 550.66 евро / 1077 лв. от началото на годината).
  • Максимален осигурителен доход: 2111.64 евро (4130 лв.) за периода до 31 юли 2026 г., а от 1 август 2026 г. се повишава на 2300 евро.

Страховка – почему, когда, сколько? - часть 1

ПРИМЕРЫ:

Тъй като няма как предварително да знае с точност какви приходи ще има сумарно годишно, самоосигуряващото се лице определя месечна сума за осигурителен доход, върху който плаща ежемесечо осигурновки.  Месечните авансови вноски на самоосигуряващите се лица се внасят до 25-о число на месеца, следващ месеца, за който се дължат (например, за февруари 2026 г. – до 25 март 2026 г.). Окончателните осигуровки се внасят при годишното изравняване на осигурителния доход за съответната година върху разликата между действителните доходи от трудова дейност на самоосигуряващото се лице и неговия авансов осигурителен доход. При годишното изравняване на доходите не участват тези, които не са от трудова дейност – например авторските и лицензионни възнаграждения, субсидиите на земеделските стопани и др. Годишното изравняване се извършва чрез Таблица 1, която е приложение към годишната данъчна декларация. Срокът за внасяне на окончателните осигурителни вноски е до 30 април на съответната година.

Пример 1 – когда страховой доход ниже максимально разрешенного

Да речем, че лицето предвижда годишен приход от 17 383.92 евро (равностойността на 34 000 лв.).
17 383.92 евро / 12 мес. = 1448.66 евро е средномесечният приход.
(1448.66 евро х 25) / 100 = 362.17 евро – това е сумата на нормативно признатите разходи (25%), която изваждаме от средномесечния приход или:
1448.66 – 362.17 = 1086.49 евро е осигурителният доход, върху който ще се начисляват осигуровки.
(Забележка: Този доход е над минималния за 2026 г. и под максималния, така че се осигурявате върху реалния размер).
Общата сума на осигуровките е 31.30% (за родените след 31.12.1959 г.).
1086.49 евро х 31.3% = 340.07 евро – сума за осигуровки месечно.
Следва да изчислим ДОД (данък върху доходите на физическите лица), който е 10% върху сумата след приспадане на осигуровките:
1086.49 евро (осигурителен доход) – 340.07 евро (осигуровки) = 746.42 евро данъчна основа. Върху тази сума начисляваме 10% или (746.42 х 10) / 100 = 74.64 евро ДОД.
НЕТО или сумата, която остава чиста на лицето месечно, е 1033.95 евро. Ето как се получава:
1448.66 евро месечен приход – 340.07 евро осигуровки – 74.64 евро данък = 1033.95 евро.

Страховка – почему, когда, сколько? - часть 2

 

Пример 2 – когда страховой доход превышает максимально разрешенный

Да речем, че лицето предвижда годишен приход от 76 693.78 евро (равностойността на 150 000 лв.).
76 693.78 евро / 12 мес. = 6391.15 евро е средномесечният приход.
(6391.15 евро х 25) / 100 = 1597.79 евро – сумата на нормативно признатите разходи (25%), която изваждаме от общия месечен приход:
6391.15 – 1597.79 = 4793.36 евро е реалният осигурителен доход.
НО, тъй като максималният осигурителен доход за страната към средата на 2026 г. е ограничен до 2111.64 евро (4130 лв.), осигуровките се изчисляват върху този таван, а не върху получените 4793.36 евро. (Забележка: От 1 август 2026 г. този таван се вдига на 2300 евро).
Общата сума на осигуровките е 31.30% (за родените след 31.12.1959 г.).
2111.64 евро (таван) х 31.3% = 660.94 евро – сума за осигуровки месечно.
Следва да изчислим ДОД (10%), който се плаща върху реалния доход след разходи, минус платените осигуровки:
4793.36 евро (реален доход след 25% разходи) – 660.94 евро (удържани осигуровки) = 4132.42 евро реална данъчна основа.
Върху тази сума начисляваме 10% данък: (4132.42 х 10) / 100 = 413.24 евро ДОД.
НЕТО или сумата, която остава чиста на лицето месечно, е 5316.97 евро. Ето как се получава:
6391.15 евро месечен приход – 660.94 евро осигуровки – 413.24 евро данък = 5316.97 евро.

Подробнее о страховании

Самострахованные лица уплачивают причитающиеся страховые взносы на соответствующий счет компетентного ТД НРА, а в документах на их уплату заполняется персональный идентификационный номер, персональный идентификационный номер или официальный номер, выданный НРА. Минимальный ежемесячный размер страхового дохода для самострахованных лиц, не осуществляющих трудовую деятельность в течение месяца, определяется пропорционально рабочим дням месяца за период, в течение которого осуществлялась трудовая деятельность. Самострахованные лица, осуществляющие деятельность по разным основаниям, уплачивают страховые взносы по одному из оснований по своему выбору. Например, если человек является фермером, индивидуальным предпринимателем и участвует в качестве партнера в ООО, он застрахован только на одно.

© 2026 Ильяна Дечкова