осигуровки

Самоосигуряващи се лица 2026

Споделете тази публикация на:

Задължението на самоосигуряващите се лица за осигуряване възниква от деня на започване или възобновяване на трудовата дейност и продължава до нейното прекъсване или прекратяване. При започване, прекъсване, възобновяване или прекратяване на всяка трудова дейност самоосигуряващото се лица подава декларация по утвърден образец от изпълнителния директор на НАП до компетентната териториална дирекция на НАП, в 7-дневен срок от настъпване на обстоятелствата. Ако самоосигуряващото се лице не подаде декларация за избор на вида на осигуряването в 7-дневния срок при започване и възобновяване на трудовата дейност, то подлежи на осигуряване само за инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт – само за фонд “Пенсии“.

Кик.Инфо – справочник за осигуровки и данъци

Самоосигуряващи се лица са художниците, преводачи, писатели, композитори, морските лица, собствениците и съдружници в търговски дружества, адвокатите, пенсионерите, които работят и други. Осигурителните вноски за самоосигуряващите се лица за 2026 г. са:

 – За родените преди 01.01.1960 г., за фонд „Пенсии“ – 19,8 % , за фонд „ОЗМ“ – 3,5 %, Здравно осигуряване – 8 % = 31,3 % общо

 – За родените след 31.12.1959 г., за фонд „Пенсии“ – 14,8 %, за фонд „ОЗМ“ – 3,5 %, Здравно осигуряване – 8 % и ДЗПО (само УПФ, без ППФ) – 5 %. = 31,3 % общо

  • Минимален осигурителен доход за самоосигуряващи се лица: 620.20 евро (от 1 август 2026 г., преди това 550.66 евро / 1077 лв. от началото на годината).
  • Максимален осигурителен доход: 2111.64 евро (4130 лв.) за периода до 31 юли 2026 г., а от 1 август 2026 г. се повишава на 2300 евро.

Осигуровките – защо, кога, колко? – част 1

ПРИМЕРИ:

Тъй като няма как предварително да знае с точност какви приходи ще има сумарно годишно, самоосигуряващото се лице определя месечна сума за осигурителен доход, върху който плаща ежемесечо осигурновки.  Месечните авансови вноски на самоосигуряващите се лица се внасят до 25-о число на месеца, следващ месеца, за който се дължат (например, за февруари 2026 г. – до 25 март 2026 г.). Окончателните осигуровки се внасят при годишното изравняване на осигурителния доход за съответната година върху разликата между действителните доходи от трудова дейност на самоосигуряващото се лице и неговия авансов осигурителен доход. При годишното изравняване на доходите не участват тези, които не са от трудова дейност – например авторските и лицензионни възнаграждения, субсидиите на земеделските стопани и др. Годишното изравняване се извършва чрез Таблица 1, която е приложение към годишната данъчна декларация. Срокът за внасяне на окончателните осигурителни вноски е до 30 април на съответната година.

Пример 1 – когато осигурителния доход е под максимално разрешения

Да речем, че лицето предвижда годишен приход от 17 383.92 евро (равностойността на 34 000 лв.).
17 383.92 евро / 12 мес. = 1448.66 евро е средномесечният приход.
(1448.66 евро х 25) / 100 = 362.17 евро – това е сумата на нормативно признатите разходи (25%), която изваждаме от средномесечния приход или:
1448.66 – 362.17 = 1086.49 евро е осигурителният доход, върху който ще се начисляват осигуровки.
(Забележка: Този доход е над минималния за 2026 г. и под максималния, така че се осигурявате върху реалния размер).
Общата сума на осигуровките е 31.30% (за родените след 31.12.1959 г.).
1086.49 евро х 31.3% = 340.07 евро – сума за осигуровки месечно.
Следва да изчислим ДОД (данък върху доходите на физическите лица), който е 10% върху сумата след приспадане на осигуровките:
1086.49 евро (осигурителен доход) – 340.07 евро (осигуровки) = 746.42 евро данъчна основа. Върху тази сума начисляваме 10% или (746.42 х 10) / 100 = 74.64 евро ДОД.
НЕТО или сумата, която остава чиста на лицето месечно, е 1033.95 евро. Ето как се получава:
1448.66 евро месечен приход – 340.07 евро осигуровки – 74.64 евро данък = 1033.95 евро.

Осигуровките – защо, кога, колко? – част 2

 

Пример 2 – когато осигурителния доход е над максимално разрешения

Да речем, че лицето предвижда годишен приход от 76 693.78 евро (равностойността на 150 000 лв.).
76 693.78 евро / 12 мес. = 6391.15 евро е средномесечният приход.
(6391.15 евро х 25) / 100 = 1597.79 евро – сумата на нормативно признатите разходи (25%), която изваждаме от общия месечен приход:
6391.15 – 1597.79 = 4793.36 евро е реалният осигурителен доход.
НО, тъй като максималният осигурителен доход за страната към средата на 2026 г. е ограничен до 2111.64 евро (4130 лв.), осигуровките се изчисляват върху този таван, а не върху получените 4793.36 евро. (Забележка: От 1 август 2026 г. този таван се вдига на 2300 евро).
Общата сума на осигуровките е 31.30% (за родените след 31.12.1959 г.).
2111.64 евро (таван) х 31.3% = 660.94 евро – сума за осигуровки месечно.
Следва да изчислим ДОД (10%), който се плаща върху реалния доход след разходи, минус платените осигуровки:
4793.36 евро (реален доход след 25% разходи) – 660.94 евро (удържани осигуровки) = 4132.42 евро реална данъчна основа.
Върху тази сума начисляваме 10% данък: (4132.42 х 10) / 100 = 413.24 евро ДОД.
НЕТО или сумата, която остава чиста на лицето месечно, е 5316.97 евро. Ето как се получава:
6391.15 евро месечен приход – 660.94 евро осигуровки – 413.24 евро данък = 5316.97 евро.

Още за осигуровките

Самоосигуряващите се лица внасят дължимите осигурителни вноски по съответната сметка на компетентната ТД на НАП, като в документите за внасянето им се попълва ЕГН, ЛНЧ или служебен номер, издаден от НАП на лицето. Минималният месечен размер на осигурителния доход за самоосигуряващите се лица, които не упражняват трудова дейност през целия месец, се определя пропорционално на работните дни от месеца за периода, през който е упражнявана дейността. Самоосигуряващите се лица, които извършват дейности на различни основания внасят осигурителни вноски за едно от основанията по избор. Например, ако лицето е земеделски производител, едноличен търговец и участва като съдружник в ООД се осигурява само за едното.

© 2026 Илиана Дечкова