осигуровки

Самоосигуряващи се лица 2026

Condividi questo post su:

L'obbligo di assicurazione degli autoassicurati sorge dal giorno dell'inizio o della ripresa del rapporto di lavoro e dura fino alla sua interruzione o cessazione. All'atto dell'inizio, dell'interruzione, della ripresa o della cessazione di qualsiasi attività lavorativa, la persona autoassicurata presenta una dichiarazione secondo un modulo approvato dal direttore esecutivo dell'ANR alla direzione territoriale competente dell'ANR, entro 7 giorni dal verificarsi delle circostanze . Se l'autoassicurato non presenta una dichiarazione per la scelta del tipo di assicurazione entro 7 giorni dall'inizio e dalla ripresa del lavoro, è assicurato solo per invalidità da malattia generale, vecchiaia e morte - solo per Fondo "Pensioni".

Kik.Info - Guida assicurativa e fiscale

Le persone autoassicurate sono artisti, traduttori, scrittori, compositori, marittimi, proprietari e soci di società commerciali, avvocati, pensionati che lavorano e altri. Осигурителните вноски за самоосигуряващите се лица за 2026 г. са:

 - Per i nati prima del 01.01.1960, per il fondo "Pensioni" - 19,8 %, per il fondo "OZM" - 3,5 %, Assicurazione sanitaria - 8 % = 31,3 % in totale

 - Per i nati dopo il 31.12.1959, per il fondo "Pensioni" - 14,8 %, per il fondo "OZM" - 3,5 %, Assicurazione sanitaria - 8 % e previdenza sociale (solo UPF, senza PPF) - 5 %. = 31,3 % totale

  • Минимален осигурителен доход за самоосигуряващи се лица: 620.20 евро (от 1 август 2026 г., преди това 550.66 евро / 1077 лв. от началото на годината).
  • Максимален осигурителен доход: 2111.64 евро (4130 лв.) за периода до 31 юли 2026 г., а от 1 август 2026 г. се повишава на 2300 евро.

Assicurazione: perché, quando, quanto? - parte 1

ESEMPI:

Тъй като няма как предварително да знае с точност какви приходи ще има сумарно годишно, самоосигуряващото се лице определя месечна сума за осигурителен доход, върху който плаща ежемесечо осигурновки.  Месечните авансови вноски на самоосигуряващите се лица се внасят до 25-о число на месеца, следващ месеца, за който се дължат (например, за февруари 2026 г. – до 25 март 2026 г.). Окончателните осигуровки се внасят при годишното изравняване на осигурителния доход за съответната година върху разликата между действителните доходи от трудова дейност на самоосигуряващото се лице и неговия авансов осигурителен доход. При годишното изравняване на доходите не участват тези, които не са от трудова дейност – например авторските и лицензионни възнаграждения, субсидиите на земеделските стопани и др. Годишното изравняване се извършва чрез Таблица 1, която е приложение към годишната данъчна декларация. Срокът за внасяне на окончателните осигурителни вноски е до 30 април на съответната година.

Esempio 1 – quando il reddito assicurativo è inferiore al massimo consentito

Да речем, че лицето предвижда годишен приход от 17 383.92 евро (равностойността на 34 000 лв.).
17 383.92 евро / 12 мес. = 1448.66 евро е средномесечният приход.
(1448.66 евро х 25) / 100 = 362.17 евро – това е сумата на нормативно признатите разходи (25%), която изваждаме от средномесечния приход или:
1448.66 – 362.17 = 1086.49 евро е осигурителният доход, върху който ще се начисляват осигуровки.
(Забележка: Този доход е над минималния за 2026 г. и под максималния, така че се осигурявате върху реалния размер).
Общата сума на осигуровките е 31.30% (за родените след 31.12.1959 г.).
1086.49 евро х 31.3% = 340.07 евро – сума за осигуровки месечно.
Следва да изчислим ДОД (данък върху доходите на физическите лица), който е 10% върху сумата след приспадане на осигуровките:
1086.49 евро (осигурителен доход) – 340.07 евро (осигуровки) = 746.42 евро данъчна основа. Върху тази сума начисляваме 10% или (746.42 х 10) / 100 = 74.64 евро ДОД.
НЕТО или сумата, която остава чиста на лицето месечно, е 1033.95 евро. Ето как се получава:
1448.66 евро месечен приход – 340.07 евро осигуровки – 74.64 евро данък = 1033.95 евро.

Assicurazione: perché, quando, quanto? - parte 2

 

Esempio 2 – quando il reddito assicurativo è superiore al massimo consentito

Да речем, че лицето предвижда годишен приход от 76 693.78 евро (равностойността на 150 000 лв.).
76 693.78 евро / 12 мес. = 6391.15 евро е средномесечният приход.
(6391.15 евро х 25) / 100 = 1597.79 евро – сумата на нормативно признатите разходи (25%), която изваждаме от общия месечен приход:
6391.15 – 1597.79 = 4793.36 евро е реалният осигурителен доход.
НО, тъй като максималният осигурителен доход за страната към средата на 2026 г. е ограничен до 2111.64 евро (4130 лв.), осигуровките се изчисляват върху този таван, а не върху получените 4793.36 евро. (Забележка: От 1 август 2026 г. този таван се вдига на 2300 евро).
Общата сума на осигуровките е 31.30% (за родените след 31.12.1959 г.).
2111.64 евро (таван) х 31.3% = 660.94 евро – сума за осигуровки месечно.
Следва да изчислим ДОД (10%), който се плаща върху реалния доход след разходи, минус платените осигуровки:
4793.36 евро (реален доход след 25% разходи) – 660.94 евро (удържани осигуровки) = 4132.42 евро реална данъчна основа.
Върху тази сума начисляваме 10% данък: (4132.42 х 10) / 100 = 413.24 евро ДОД.
НЕТО или сумата, която остава чиста на лицето месечно, е 5316.97 евро. Ето как се получава:
6391.15 евро месечен приход – 660.94 евро осигуровки – 413.24 евро данък = 5316.97 евро.

Maggiori informazioni sull'assicurazione

Le persone autoassicurate pagano i contributi assicurativi dovuti sul relativo conto del TD competente dell'NRA e nei documenti per il loro pagamento viene compilato il numero di identificazione personale, il numero di identificazione personale o il numero ufficiale rilasciato dall'NRA. L'importo mensile minimo del reddito assicurativo per gli autoassicurati che non esercitano attività lavorativa durante tutto il mese è determinato in proporzione ai giorni lavorativi del mese per il periodo durante il quale è stata esercitata l'attività. Gli autoassicurati che svolgono attività per motivi diversi pagano i contributi assicurativi per uno dei motivi di loro scelta. Ad esempio, se la persona è un agricoltore, un'impresa individuale e partecipa come socio ad una LLC, è assicurato solo per una.

© 2026 Iliana Dechkova